انجیر

انجیر وحشی که در واقع زیرگونه ای از انجیر خوراکی می باشد، درختچه ای است صخره دوست و کند و رشد که اغلب در نقاط سنگلاخی و شیب دار نواحی کوهستانی نیمه خشک رویش دارد. این گیاه درختچه ای است دارای سیستم ریشه ای فوق العاده فعال و سازگار به نوسانات شدید رطوبتی می باشد. انشعابات ریشه های انجیر وحشی در شکاف سنگها ، جایی که تنها در محدوده یقه و منطقه ریشه این گیاه ، مقدار ناچیزی خاک وجود دارد ، نفوذ می کند.
در برخی موارد فعالیت شدید سیستم ریشه ای گیاهان در منافذ سنگها ، منجر به شکستن و خرد کردن سنگها نیز می شود. ولیکن در کوههای ارتفاعات سیاه کوه، کوههای یخ آب و کوشکوه نیز به طور پراکنده در منافذ تخته سنگها دیده می شود. وجود این قبیل گونه های درختچه ای بسیار مقاوم و سازگار ، استعداد و پتانسیل منطقه را در ایجاد پوشش استپ – جنگل بالا می برد و چنانچه خواص اکولوپیک چنین عناصری شناخته شود ، قطعا" در احیاء نواحی سنگلاخی و تراسهای در حال فرسایش کمک بسیار موثری برای مدیریت دستگاههای اجرایی در امر منابع طبیعی خواهد بود. میوه های این گیاه ، شیرین و دارای ارزش غذایی می باشد به همین دلیل اغلب به صورت میوه های خشک در آجیل و تنقلات مورد استفاده قرار می گیرد.

درخت  انجیر

نخستین گیاهی که در تورات از آن نام برده شده Teenah (در عربی تین)، به معنی درخت انجیر، است که از برگ­های پهن و بزرگ آن برای پوشاندن بدن استفاده شده است. وقتی آدم و حوا از درخت شناخت نیک و بد یا از میوۀ ممنوعه خوردند، ”چشمان هر دو گشوده شد، دانستند که عریانند، برگهای انجیر را به هم دوخته و از آن پیشبندی برای خود ساختند (پیدایش، 3:7)- [xiii]انجیر به دو شکل جنسی وجود دارد. نوع وحشی یا نر که دارای تعداد کمی گل نر و گل­های مادۀ بسیار است و نوع زراعی یا ماده که فقط دارای گل­های ماده است. شاید همۀ انجیرکاران گل­های بسیار کوچک انجیر را که در اندامی به شکل و نام انجیر وجود دارد ندیده باشند. فرایند باروری گل و تشکیل میوه در انجیر شگفت­آور است. زنبور بسیار کوچکی که با چشم غیرمسلّح به سختی دیده می­شود، داخل تخمدان گل­های مادۀ جنس وحشی تخم می­گذارد و گل­های بارورشده به صورت گال یا میوۀ سخت و غیر قابل خوردن درمی­آیند. زنبورهایی که در گال سر از تخم درمی­آورند، از روزنۀ کوچکی در بالای انجیر خارج می­شوند و در راه خروج بدن آنها به گردۀ گل­های نر آغشته می­شود. این زنبورها با نشستن بر روی گل­های مادۀ ارقام زراعی آنها را بارور و تبدیل به دانه می­کنند. بنابراین، میوۀ انجیر دانه­دار مرکّب از صدها میوۀ بسیار کوچک است. در ارقام زراعی، اندام تخم­ریز زنبور به تخمدان گل نمی­رسد و از این روست که زنبور فقط در تخمدان گل ماده در ارقام وحشی تخم­ریزی می­کند. حتی در تمدن­های باستانی هم می­دانستند که بدون این زنبور انجیر دانه­دار تولید نمی­شود. برخلاف انجیرهای دانه­دار، امروزه انجیر بی­دانۀ مأکول بدون واسطۀ زنبور و انتقال دانۀ گرده تولید می­شود.
 “ بهرام گرامی- گیاهان تورات- نشریه ایران نامه- سال بیست و هشتم، شماره ۲، تابستان ۱۳۹۲

آخرین مطالب

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش