انگور

تاک یا رَز یا درختچۀ انگور از جنس Vitis و متعلّق به خانوادۀ Vitaceae یا تیرۀ مُو است که در عبری کِرِم (با کسر اول و دوم) و در عربی کَرم (با فتح اول و سکون دوم) نامیده می­شود. تاک دارای ساقۀ رونده (vine) با رشد سریع است که با تکيه بر چوب يا درخت يا دیوار یا تکيه­گاهی ديگر به رشد همه­جانبۀ خود ادامه می‏دهد. در مورد تاک و تاکستان، در کتاب قانون قوانین یا تکالیفی وضع گردیده است: اگر کسی چهارپایان خود را در تاکستان یا مزرعۀ دیگری بچراند، باید از مزرعه یا تاکستان خود جبران خسارت کند (خروج، 22:5). در تاکستانتان دو گونه تاک نکارید، وگرنه تاک و میوۀ هر دو تباه خواهد شد (تثنیه، 22:9). اگر به داخل تاکستان همسایه­تان رفتید، هر اندازه می­خواهید انگور بخورید، ولی در سبدتان نگذارید (تثنیه، 23:24) و بعد از برداشت محصول به تاکستان باز نگردید و انگورهای افتاده را برندارید، آنها را برای فقیران و یتیمان و بیوگان و بیگانگان بگذارید (لاویان، 19:10؛ تثنیه، 24:21). برخی تعالیم تورات نیز با تمثیل تاک و ثمر آن گفته شده است: ”وقتی شما با زنی عهد ازدواج می­بندید، ولی دیگری از او کام برمی­گیرد، مثل آن است که خانه­ای بسازید ولی در آن زندگی نکنید یا تاکستانی بر پا کنید ولی حبه­ای از انگور آن نخورید یا از شراب آن ننوشید (تثنیه، 39، 28:30). “ و نیز، وقتی در مسند قدرت ”حق فقيران را پايمال می­کنيد و بر غله­شان مالیات می­بندید، مثل آن است که قصر سنگی می­سازید، ولی در آن زندگی نخواهید کرد یا تاک می­نشانید، ولی شرابش را نخواهید خورد (عاموس، 5:11؛ صفنیا، 1:13).“-  در سفر پیدایش (11، 10، 40:9) آمده است: در زندان، ”شرابدار یا ساقی شاه خوابش را برای یوسف تعریف کرد تا تعبیر نماید: در خواب تاکی پیش رو دیدم، بر آن تاک سه شاخه بود، غنچه­هایش زود شکفته شدند، خوشه­های انگور رسیدند، جام فرعون در دستم بود، انگورها را فشردم و جام را در دست فرعون نهادم.“ بهرام گرامی- گیاهان تورات- نشریه ایران نامه- سال بیست و هشتم، شماره ۲، تابستان ۱۳۹۲

بنابر روايت انجيل، نوح پيامبر، اولين کسي بود که درخت انگور را کاشت و تاکستان برپا نمود. » (14)در اساطير مهري ( ميترايي ) آمده: « هنگامي که ميترا گاو را کشت، بي درنگ از بدن گاو، درخت انگور روييد، سپس گندم و آن گاه ديگر گياهان سبز شدند. » ( 15) حضرت يعقوب پيش گويي کرده بود که « يهودا در کاشت و پرورش انگور مشهور خواهد شد. » (16) ضابطي جهرمي، احمد؛ (1389)، پژوهش هايي در شناخت هنر ايران، تهران: نشر ني، چاپ اول. 

آخرین مطالب

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش