رامسر و مارهای ماهیگیر

رامسر يا به قولي عروس شهرهاي شمالي كشور، به دليل فاصله اندك ارتفاعاتش با ساحل خزر، از مناظر بسيار زيبا تشكيل شده و ييلاقاتي چون جواهرده، جنت رودبار، ليماكش و كوه‌هاي زيبايي چون سماسوس، از مهمترين جاذبه هاي طبيعي آن محسوب مي‌شوند. از جواهرده مسيري جنگلي و البته حفاظت شده به ارتفاعات جنوبي شهرستان رامسر و در انتها‌ به جنت رودبار منتهي مي‌شود كه تغيير ناگهاني ارتفاع و تنوع پوشش گياهي، همراه با مناظري كم نظير از مه و دريا و جنگل و كوه، شگفتيهاي طبيعت اين منطقه را به تصوير مي‌كشند. نكته قابل ذكر، دست اندازي و تجاوز كم سابقه، به حريم منابع طبيعي توسط عده اي سودجو در اين منطقه است كه قلب هر علاقمند به طبيعت را آزار مي‌دهد. تخريب طبيعت به هر بهانه اي كاري مزموم است كه توجه و اهتمام بيشتر مسئولين مربوطه را ايجاب مي‌كند. چگونه است كه عده اي به خود اجازه مي‌دهند اين طبيعت فوق العاده را اموال شخصي خود فرض كنند و با خودخواهي، لذت ديدن اين همه زيبايي را از گردشگران واقعي آن بگيرند. به راستي آيا سيانت جدي از اين منابع طبيعي همراه با توسعه پايدار آن به اجرا گذاشته شده است. در خبرها خوانديم كه آمار سفرهاي خارجي گردشگران ايراني به خصوص به تركيه و مالزي به شدت بالا رفته است. اگر اغراق نباشد سواحل زيبايي چون رامسر و جنگل‌هاي بي نظير آن به تنهايي به تمام مناظر طبيعي كشورهاي همسايه مي ارزد. به نظر مي رسد مشكل اصلي در نبود امكانات و تجهيزات و واحدهاي پذيرايي مناسب است كه با برنامه ريزي صحيح و مديريت مناسب قابل حل است.. بگذريم. گزارشي تصويري ببينيد از ارتفاعات جنوبي شهرستان رامسر، مابين جواهر ده و جنت رودبار. با آرزوي آنكه لذت تماشاي اين مناظر باشكوه نصيب فرزندانمان هم بشود.

مسیر ساحلی رامسر به رودسر به دلیل نزدیکی بیش از اندازه ساحل و کوهستان از جلوه های طبیعی فوق العاده ای برخوردار است. یکی از آنها حضور مارهای ماهیگیر در سواحل این مناطق است. مارهای که ماهی ها را از دریا گرفته و شنا کنان آنها را به ساحل آورده و میل می کنند. لازم به ذکر است شرط اصلی دیدار از این رویداد زیبای طبیعی، رعايت فاصله، حفظ اخلاق محیط زیستی و عدم دخالت در چرخه های طبیعی توسط گردشگران است. به نظر می رسد این منطقه با توجه به غنای طبیعی و تنوع زیستی خود نیاز به حفاظت و توجه بیشتری از طرف ارگان های مربوطه دارد. اگرچه اين مار غير سمي به نظر مي رسد  ولي نزديك شدن به آن مخصوصا در فصل زاد و ولد و هنگام تغذيه مي تواند خطرناك باشد. تغذيه مار آبي بيشتر از قورباغه ها و ماهيهاي كوچك است ولي در تصاوير زير ماهي نسبتا بزرگي صيد كرده است. مارﻫﺎی اﯾﺮان در ﻫﺸﺖ ﺧـﺎﻧﻮاده و ﻫﻔﺘﺎد و دو ﮔﻮﻧﻪ ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی ﺷﺪه اﻧﺪ كه بيش از نيمي از آنها سمي يا نيمه سمي هستند. ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌـﺎت را در ﻣﻮرد ﻣﺎرﻫﺎی اﯾﺮان ﻣﺤﻤﻮد ﻟﻄﯿﻔﯽ اﻧﺠﺎم داده و ﻧﺘـﺎﯾﺞ آن را در ﮐﺘﺎب ﻣﺎرﻫﺎی اﯾﺮان اراﺋه ﻧﻤﻮده اﺳﺖ
لازم به ذكر است كه معمولا مارهای غیر سمی سهم بیشتری در به وجود آوردن حوادث مارگزیدگی دارند. گزارشهای خطرناك مارگزیدگی در ایران بیشتر مربوط به گروه افعی‏ها و به خصوص گزش گرزه مار است كه غالبا در چراگاهها و مناطق كشاورزی اتفاق می‏افتد.
شایع‏ترین نقاط بدن كه توسط مارها مورد گزش قرار می‏گیرند، دستها و پاها هستند. بر حسب گونه مار، علایم و نشانه‏های بالینی مارگزیدگی متفاوت است. حجم مار، سن مار، مقدار تزریق سم، قدرت كشندگی سم، محل تزریق سم در بدن و فاكتورهای متفاوت دیگر در بروز تظاهرات بالینی مارگزیدگی مؤثرند. با توجه به این عوامل بسیاری از افرادی كه توسط مارهای سمی گزیده می‏شوند دچار مسمومیت خفیف شده و تظاهرات بالینی قابل توجهی از خود نشان نمی‏دهند. لازم به ذكر است كه بسیاری از تظاهرات بالینی مارگزیدگی ارتباطی به آثار اختصاصی سم تزریق شده توسط مار ندارد. به طوری كه تهاجم مار و فروشدن دندانها در بدن، باعث ترس و وحشت فرد مارگزیده خواهد شد و علاوه بر آن انجام بعضی از اقدامات و كمكهای اولیه ممكن است باعث تپش قلب، لرزش، برافروختگی، تعریق، احساس سنگینی، درد قفسه سینه، نفس زدن، گیجی، غش، گرفتگی و بی حسی دست و پا، بی حالی و كرختی شود، یا به عنوان مثال بستن محكم عضو مورد گزش توسط بند و غیره می‏تواند باعث تورم و تغییر رنگ عضو شود. 

مجید اسکندری


 

آخرین مطالب

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش