چند نکته شوك آور در مورد طبیعت ایران

 آیا می دانستید که: نام بین المللی دریای خزر دریای کاسپین است و فقط كشورهاي  ايران و آذربايجان آن  را خزر مي نامند. جالب است بدانيد كاسپين برگرفته از قوم ايراني كاسپي است كه در گيلان امروزي ساكن بوده اند و نام خزر برگرفته از قومي از نژاد زرداست که به صحراگردی و تاخت و تاز در ممالک شمالي اين دريا اشتغال داشتند و غالباً به ايران نيز حمله مي كردند!.


آیا می دانستید که: تعداد گونه های پرندگان ایران به تنهایی با تعداد کل گونه های پرندگان اروپا برابری  می کند !.براساس دومين گزارش وضعيت محيط زيست ايران ، تعداد گونه هاي پرندگان ايران 517 گونه است که در 19 راسته ، 79 تيره و 22 جنس طبقه بندي شده اند که اين تعداد تقريبامعادل كل گونه هاي پرندگان موجود در اروپا است!


آیا می دانستید که: آلودگی نفتی خلیج فارس بيش از چهل  برابر استاندارد جهانی است. به گزارش آفتاب  وقتی کشورهای حاشیه خلیج فارس با شتاب و حرص عجیبی در پی کشف و انتقال نفت هستند و تمام هزینه‌ها صرف این فعالیت می‌شود نمی‌توان انتظار داشت خلیج فارس از آلودگی‌های محیط زیستی مصون بماند. خليج فارس از اين حيث جزو آلوده ترين خليج هاي جهان محسوب مي شود.

آیا می دانستید که: در ایران روستاهایی با نام آلمان-مصر-پاکستان-عمان -پرو-لهستان-چاد و .. داریم !.. جالب است بدانيد بسياري از اين نام ها حتي قبل از استقلال اين كشورها در ايران رايج بوده اند!. آلمان در اطراف اهر آذربايجان، مصر در اطراف جندق اصفهان،  پاکستان  اطراف سیاهو ي هرمزگان، عمان در اطراف رزن همدان، پرو اطراف شاهرود سمنان، لهستان اطراف فومن  گیلان و چاد  اطراف سراوان سیستان و بلوچستان واقعند.
 
آیا می دانستید که: آخرین شیر ایرانی -بزرگترین و زیباترین شیر جهان- توسط چمپيون جونز در  سال ۱۳۲۶ در دره هاي كرخه نزديك دزفول دیده شد و اکنون فقط در جنگل گیر هندوستان یافت می شود. همچنين آخرین قلاده ببر مازندران در سال ۱۳۲۲ در منطقه کلاله استان گلستان شکار و برای همیشه منقرض شد و در حال حاضر نيزآخرین جمعیت های یوزپلنگ آسیایی به تعداد حدود ۵۰ قلاده فقط در ایران یافت می شوند و به شدت در معرض انقراضند !.

آیا می دانستید که: سرو زیبا و چهار هزار ساله ابرکوه یزد یکی از مسن ترین موجودات زنده دنیاست. جالب است بدانيد بعد از درخت مسوسلا که در کالیفرنیای امریکا زندگي مي كند اين سرو پيرترين موجود زنده دنيا محسوب مي شود و ارتفاعي حدود 30 متر دارد. ابرکوه یکی از قدیمی‌ترین شهرهای كشورمان است که در مرکز ایران و در جنوب غرب استان یزد واقع شده است.

آیا می دانستید که: ایران دارای ۳ آتشفشان فعال بزمان، تفتان و دماوند است !. كه هنوز هم احتمال آتشفشاني عظيم از آنها بعيد به نظر نمي رسد. ایران دارای پنج آتشفشان دماوند ، سبلان ، تفتان ، بزمان و سهند است که از این تعداد سه آتشفشان بزمان، تفتان و دماوند جز آتشفشانهای فعال كشور محسوب می شوند.   


آیا می دانستید که: پروفسور کردوانی -کویر شناس معروف- معتقد است که گرمترین نقطه کره زمین در  ایران واقع است" !. «گندم بريان" يا "ريگ سوخته" واقع در80 كيلومترى شمال شهر شهداد در كوير لوت ايران  كه از گدازه هاى سياهرنگ آتشفشانى پوشيده شده است به عنوان گرمترين نقطه كره زمين از سوى پروفسور پرويز كردوانى معرفى شده است كه دماى آن در سايه در تابستان به 67 درجه سليسوس مى رسد و در حقيقت قطب گرمايى كره زمين بشمار مى رود. 


آيا مي دانستيد كه: ردپاي دايناسور در شمال كرمان و فسيل كرگدن و ماموت در كوه هاي سبلان و سهند يافت شده است !. چندی پیش باستانشناسان ایرانی 15 رد پای دایناسور متعلق به 109 میلیون سال پیش را در شمال كرمان کشف کردند که به باور آنها این رد پاها متعلق به یک دایناسور ماده و بچه اش است. جالبتر اينكه در يك برنامه كوهنوردي كه از شبكه سراسري نيز پخش شد شاهد جداكردن و خرد كردن فسيل يك كرگدن يا فيل عظيم الجثه بوديم كه در كوههاي سهند يافت شده بود!!

آيا مي دانستيد كه: جزاير جالبي همچون جزيره شيطان در بلوچستان- جزيره قبر ناخدا در استان خوزستان و جزيره نرگس در استان فارس واقعند!. جزيره شيطان در نزديكي پسابندر چابهار و در جنوب شرق ايران واقع شده، جزيره قبرناخدا به همراه جزيره بونه و جزيره دارا كه نكات مرموز زيادي دارد و محل آشيان گزيني پرندگان دريايي هستند در جنوب شرق ايران و در نزديكي بندر امام واقع شده اند و جزيره نرگس ددر درياچه بختگان فارس واقع شده است.

آيا مي دانستيد كه: بزرگترين و كوچكترين پستاندار كره زمين در كشورمان زندگي مي كنند. بزرگترین پستاندار کره زمین (نهنگ بزرگ ۱۲۰۰۰ کیلویی) در جنوب ايران و کوچکترین پستاندار کره زمین (حشره خوار کوتوله ۲ گرمی) در  شمال ایران زندگی می کنند !.

آيا مي دانستيد كه: جنگل های جنوبی درياي كاسپين يا خزر، موزه زنده و بسیار کمیابی از گیاهان اعصار قبل از یخبندان کره زمین در دوران چهارم بوده و نمونه آن در كمتر جايي از جهان يافت مي شود. اين جنگلهاي كم نظير اکنون به شدت در معرض تهدید هستند !.

آيا مي دانستيد كه: ریشه های متراکم و شبکه ای درخت حرا در سواحل جنوبی ایران مانند یک مهد کودک محل پرورش نوزادان ماهیهاست !. حرا درختي است كه بر اساس يك روايت افسانه‌اي، از اشك چشم انسان روئيده است.اين درختچه بيشتر در آبهاي جنوبي ايران مي‌رويد اين درخت را علم گياهشناسي به احترام و ياد ابوعلي سينا ، فيلسوف و دانشمند ايراني Avicienia نام نهادند. سازمان يونسكو جنگل‌هاي حراي جزيره قشم را در فهرست ذخاير زيست جهان به ثبت رسانده است.


 

آخرین مطالب

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش