موزه تنوع زیستی پردیسان

در تقاطع بزرگراه همت و يادگارامام، تابلوي بزرگي با عنوان موزه تنوع زيستي، نظر هر رهگذري را به خود جلب مي‌كند. اين موزه در كنار سازمان حفاظت از محيط زيست ايران و در دل يكي از زيباترين پارك‌هاي جنگلي شهر تهران يعني بوستان پرديسان واقع شده است. این بوستان از سمت شمال به بزرگراه همت، از سمت جنوب به بزرگراه حکیم، از سمت شرق به بزرگراه شیخ فضل الله نوری و از سمت غرب به مسیل رودخانه فرحزاد محدود می‌شود. فضاي زيباي اين پارك در اواخر هفته از هزاران بادبادك زيبا پر مي‌شود كه مظهر شادي و سروري است كه به نام كوچكترها و به كام بزرگترها بر پا مي‌شود. از امکانات ديگر این بوستان می‌‌توان به موزه آب و باغ وحش آن اشاره کرد. 
موزه تنوع زيستي که در سال 1383 افتتاح گردید، در فضایی حدود 1800 مترمربع در قسمت شمالي پارك پردیسان واقع شده است. اين قبيل موزه‌ها در هر کشور مکان‌هایی هستند جهت ثبت، شناسایی، طبقه‌بندی، نگهداری و نمایش نمونه‌ها و ذخایر متنوع گیاهی و جانوری. هدف اصلي اين نوع موزه‌ها حفظ ذخایر ژنتيكي كشور، ارائه خدمات علمی، آموزشی و پژوهشی در زمینه علوم طبیعی و حیات وحش، ارتقای سطح آگاهی، دانش و فرهنگ محیط زیستی مردم و شناساندن هرچه بیشتر محیط طبیعی به جامعه است. این موزه‌ها همچنين در پر کردن اوقات فراغت و جلب گردشگر نيز مهم هستند. موزه تنوع زیستی این امکان را به وجود می آورد که بسیاری از انسان‌ها که قادر به مشاهده جانوران و حیات وحش در طبیعت نیستند، آنها را از نزدیک دیده و با نام و ویژگیهای ظاهری و زیستی آنها آشنا شوند و محققان نیز بتوانند بر روی گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی موجود در آن مطالعه نمایند.
تقسيم بندي موزه تنوع زیستی پارك پرديسان بر اساس سیستم قاره ای بوده و نمونه‌های موجودات تاكسيدرمي ‌شده در قسمت‌هاي مختلفي به نمايش درآمده اند. در قسمت زيستگاه‌هاي ايراني، نمونه‌های منقرض شده مانند شیر و ببر ایرانی ديده مي‌شوند. بد نيست بدانيد آخرین شیر ایرانی، بزرگترین و زیباترین شیر جهان، توسط چمپيون جونز در سال ۱۳۲۶ در دره‌هاي كرخه نزديك دزفول دیده شد و اکنون فقط در جنگل گیر هندوستان یافت می‌شود و در ايران منقرض شده است. همچنين آخرین قلاده ببر مازندران در سال ۱۳۲۲ در منطقه کلاله استان گلستان شکار و برای همیشه منقرض شد. 
در قسمت گونه‌هاي كمياب، نمونه‌هايي مانند هوبره، سیاه خروس، ميش مرغ و خرس سياه را خواهيد ديد علاوه بر اين، نمونه‌هاي گونه‌هاي اندميك يا بومي ‌ايران مانند سنجاب ایرانی، گوزن زرد ایرانی، گور ایرانی، جرد ایرانی و پازن و دوپای فیروز را نيز در اينجا مي‌بينيد كه اين جانوران، اندمیک بوده يعني مخصوص كشورمان هستند و در هيچ كجاي ديگر جهان به صورت طبيعي يافت نمي‌شوند.. همچنین آخرین جمعیت‌های طبیعی یوزپلنگ آسیایی به تعداد حدود ۵۰ قلاده فقط در ایران یافت می شوند و به شدت در معرض انقراضند!.
در قسمت زيستگاههاي خارجي هم انواع جانوران مانند ببر بنگال، پلنگ، خرس تنبل، آیبکس، چینکارا از قاره آسيا.  شاموآ، گورکن، موفلون و گراز از قاره اروپا. جانوراني چون سیوت، شترمرغ، اوریکس سفید و بزمجه از قاره آفريقا. بز راکی، اکراس سرخ، ولورین، جاگوار از قاره آمريكا و  همچنين کانگرو استراليايي را مي‌توان ديد. در قسمت ديگري از موزه نيز مجموعه جالبي از پروانه‌ها و فسیل‌هاي گياهان، حشرات و موجودات دریایی و همچنين سنگ‌هاي معدني، به چشم مي‌خورد.
طبيعت زيباي ايران به خاطر موقعيت خاص اكولوژيكي خود، يكي از متنوع‌ترين زيستگاههاي جانوري و گياهي جهان است به طوري كه تعداد گونه‌های پرندگان ایران به تنهایی با تعداد کل گونه‌های پرندگان اروپا برابری می‌کند. جالب است بدانيد در جنوب ايران بزرگترین پستاندار کره زمین (نهنگ بزرگ ۱۲۰۰۰ کیلویی) و در شمال ایران کوچکترین پستاندار کره زمین (حشره خوار کوتوله ۲ گرمی) زندگی می‌کنند. اين در حالي است كه بسياري از گونه‌هاي گياهي و جانوري ايران نابود شده اند آنچنان كه ردپاي دايناسور در شمال كرمان و فسيل‌هاي كرگدن و ماموت در كوه‌هاي سبلان يافت شده است. بازديد از اين موزه به همه، مخصوصا دانش‌آموزان توصيه مي‌شود.
لازم به ذكر است بره‌سر از توابع شهرستان رودبار و پره‌سر از توابع شهرستان رضوانشهر است.

مجید اسکندری
 

آخرین مطالب

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش