روستای پالنگان، شگفتی طبیعت كردستان

مسیر کامیاران به پالنگان و در ادامه به مریوان یکی از جلوه های دیدنی استان كردستان است كه تحسين هر طبيعتگرد و گردشگري را بر مي‌انگيزد. شهرستان كامياران جنوبي ترين شهر استان كردستان است كه در فاصله 80 كيلومتري جنوب سنندج واقع شده است. از شمال شرق كامياران مسيري فرعي به طول 50 كيلومتر پس از گذشتن از روستاهاي ماويان، گشكي، گازرخاني، كاشتر و همچنين آرامگاه پير عكاشه، به دامنه هاي شرقي كوهستان شاهو و روستاي كم نظير پالنگان منتهي مي‌شود. اين روستا یکی از معدود روستاهای هدف گردشگری ايران است که هنوز هم بافت اصیل و معماری کم نظیر خود را در میان طبیعتی بکر و مبهوت کننده حفظ کرده است. حوضچه ‌ها و مزارع پرورش ماهی همراه با طبخ تازه آن براي هر گردشگري كه به اين روستا وارد مي‌شود، جالب بوده و تجربه اي نو محسوب مي‌شود. رودخانه خروشان سیروان، دره هایی سرسبز و بکر و اگر خوش شانس باشید مراسم کم نظیر عروسی این روستا خاطره ای به یاد ماندنی خواهند بود. 
ورودي اصلي روستا از كنار يك مزرعه بزرگ پرورش ماهي مي گذرد. كاري خلاقانه و هنرمندانه كه طي آن ماهي قزل آلا تازه بر روي توري هاي فلزي سرخ شده و به گردشگران تعارف مي‌شود. پس از آن پله هاي سيماني و مسيري جذاب شما را به سمت روستاي پالنگان هدايت مي كند. طول اين مسير به كمتر از يك كيلومتر مي رسد كه در كنار رودخانه خروشان و طبيعتي سحرانگيز مي گذرد. روستاي پالنگان در ميان دره اي كم عرض واقع شده و خانه هاي روستا در دو طرف دره به صورت پلكاني و با معماري خاصي بنا شده اند. در كف دره نيز رودخانه اي زلال حاصل چشمه سارهاي مناطق اطراف جاري است. در سالهاي اخير به دليل اهتمام و توجه به اين روستا و تلاش جهت جذب گردشگر، بسياري از اهالي سابق پلنگان كه روستا و خانه خود را رها كرده بودند، بار ديگر به دامان طبيعت و خانه اجداديشان بازگشته اند و اين امر نشان از پتانسيل بالاي صنعت گردشگري در رفع بسياري از معضلات اجتماعي از جمله كوچ اجباري است.
از پالنگان به سمت مريوان نيز مي توان راهيابي كرد. از روستا تا دو راهي مريوان–سنندج حدود 40 كيلومتر مسير خاكي است كه از مناظر بكر و كم نظيري تشكيل شده است ولي مسير اصلي آن همان سنندج-كامياران-پالنگان است. به ياد داشته باشيم احترام به سنت‌ها و رسومات اهالي و همچنين رعايت اصول اخلاقي از الزامات يك گردشگري موفق بخصوص روستاگردي است. 
مجید اسکندری

آخرین مطالب

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش