آبشار كبودوال، عروس سبزپوش گلستان

شهرستان علي‌آباد حد فاصل گرگان و مينودشت داراي جاذبه‌هاي كم‌نظير طبيعي چون جنگل، كوهستان، چشمه، آبشار و آثار باستاني متعدد است. جنگل‌ كبودوال در 4 كيلومتري جنوب شرق اين شهرستان، از معروف‌ترين اماكن گردشگري اين منطقه است كه داراي امكانات نسبتا مناسب جهت اطراق و استراحت مسافران تابستاني مي‌باشد.
به قصد ديدن آبشار كبودوال از گرگان كه به سمت علي آباد كتول مي‌رويم. مسير دو بانده و نسبتا شلوغ است. در دو طرف جاده چيزي كه بيشتر از همه جلب نظر مي‌كند، فروش صنايع دستي و روسري‌هاي طرح تركمني است كه همراه با باد به حركت درآمده اند. در وردوي شهر علي آباد وارد كمربندي مي‌شويم. البته فقط نامش كمربندي است و تقريبا با ديگر خيابان‌هاي شهر فرقي نمي‌كند. سراغ پارك جنگلي كبودوال را مي‌گيريم و وارد ارتفاعات جنگلي جنوب شهر مي‌شويم. خيلي زود به مقصد مي‌رسيم. پاركينگ نسبتا بزرگي با دكه‌ها و بازارچه كوچكي به استقبالمان مي‌آيد. به نظر مي‌رسد اين محل جهت جذب گردشگر به خصوص مسافران مشهد مقدس، آمادگي لازم را دارد. 
وارد پارك جنگلي كبودوال مي‌شويم. اگر در اواسط تابستان به اين محل آمده باشيد، اختلاف دماي شهر علي آباد كتول و جنگل كبودوال را به خوبي احساس خواهيد كرد. ابتداي پارك محل اطراق مناسبي تعبيه شده و بعد از آن مسيري پاكوب در كنار رودخانه و در سايه درختان جنگلي ما را به سمت آبشار كبودوال راهنمايي مي‌كند. از پارك جنگلي تا محل آبشار اصلي كبودوال حدود نيم ساعت پياده‌روي زمان مي‌برد كه مسيري بسيار زيبا است. اين مسير با مناظري بديع، پل‌هاي چوبي و پله‌هاي سبز، در كنار آبي روان و درختان جنگلي، هر گردشگري را به وجد مي‌آورد. در طول مسير آبشارهاي كوچك و بزرگ زيادي خودنمايي مي‌كنند كه در زير هر آبشار حوضچه‌هاي جالبي به وجود آمده كه تعدادي از آن‌ها حتي براي شنا و آبتني نيز مناسب هستند تا جايي كه از حوضچه آبشار اصلي براي شيرجه رفتن هم استفاده مي‌شد كه البته كار بسيار خطرناكي بود. 
نكته قابل ذكر اين است كه مسير پارك جنگلي تا آبشار كبودوال، در برخي مواقع كمي ‌صعب العبور مي‌شود و پيمايش آن نياز به تجربه مناسب و اندكي مهارت دارد به طوري كه براي افراد مسن و كودكان خردسال توصيه نمي‌شود. همچنين لازم به ذكر است، بر خلاف تابلوهاي قرارگرفته در طول اين مسير، آبشار كبودوال تنها آبشار تمام خزه اي ايران نيست و علاوه بر آن مي‌توان به آبشارهاي پونه فريدونشهر و آسياب خرابه جلفا و .. نيز اشاره كرد.
به هر حال پس از پشت سر گذاشتن شيبي تند به محوطه آبشار مي‌رسيم. آبشار اصلي كبودوال تحسين هر مسافري را برمي‌انگيزد. يك آبشار تمام خزه اي كه آبي زلال بر روي فرش سبز رنگ آن مي‌غلتد و از ارتفاعي حدود 15 متر به پايين سرازير مي‌شود. شور و شوقي كه از ديدن آبشار و قرارگرفتن در ترنم قطرات آب آن به انسان دست مي‌دهد، تمامي‌خستگي مسير را به يكباره از تن مي‌شويد. در ادامه اين مسير و در اعماق جنگل نيز آبشارها همچنان به فواصل نزديك ادامه دارند.
از نكات جالب توجه در اين سفر، عبور يك عروس و داماد تركمن، با هيئت همراه! و با لباس‌ها و روسري‌هاي سنتي، همراه با ساز و دهل، به اين منطقه بود. به نظر مي‌آمد كه عروس خوش سليقه، بازديد از اين آبشار را به عنوان اولين گردش بعد از عروسي خود انتخاب كرده بود!

مجید اسکندری

آخرین مطالب

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش