روش های تهیه و آماده سازی گیاهان دارویی جهت مصرف

دم کرده:
یکی از متداول ترین شیوه های استفاده از گیاهان دارویی است. بدین منظور آب را بجوشانید. شعله را خاموش کرده، گیاه دارویی مورد نظر را به آب جوش اضافه کنید وآن را درمعرض حرارت غیر مستقیم قرار دهید. بسته به نوع گیاه زمان دم کردن از ده دقیقه تا نیم ساعت متفاوت است و در مواردی به یک ساعت هم می رسد. این روش جهت آماده کردن گیاهان دارای اسانس و بافت های نازک مثل برگ ها و گلبرگ ها مناسب است. دم کرده های گیاهی تا یک شبانه روز قابل نگه داری می باشند.

جوشانده:
در این روش گیاه در آب سرد ریخته شده و بر روی حرارت قرار می گیرد تا گرم شود و به جوش آید و مدتی به جوشیدن ادامه دهد. سپس شعله خاموش شده و محلول گیاهی روی حرارت غیر مستقیم قرار می گیرد تا گیاهی مدتی دم کشیده شود. این روش جهت آماده کردن گیاهان دارای بافت سخت مثل ریشه و پوست درخت مناسب است. جوشانده های گیاهی تا یک شبانه روز قابل نگه داری می باشند.

ضماد (بانداژ)، كمپرس
اصولاً ضمادها را جهت رفع كبودي و كوبيدگي، احتقان، التهاب، كشيدن چرك از دمل‌ها، آرام كردن خراش‌ها و كشيدن سموم از بدن مورد استفاده قرار مي‌دهند و معمولاً گياهان داروئي موردنظر را بصورت خمير درآورده و بطور مستقيم روي بدن قرار مي‌دهند و يا آنرا ابتدا بر روي پارچه تميز كشيده و سپس مورد استفاده قرار مي‌دهند.

روغن گیاهی
روغن های گیاهی جهت استفاده موضعی بر روی پوست بسیار مناسب بوده و معمولا استفاده خوراکی ندارند. جهت تهیه روغن های گیاهی، گیاه مورد نظر را خرد کرده و در یک ظرف شیشه ای خشک و تمیز بریزید. سپس روغن مایع (ترجیحا آفتابگردان) را به آن اضافه کنید تا حدی که سطح گیاه را روغن بپوشاند. سپس در ظرف را ببندید و آن را در جای گرمی به مدت دو تا چهار هفته قرار دهید. در طی این مدت بهتر است چند بار شیشه را تکان دهید تا روغن و گیاه بهتر با هم آمیخته شوند. سپس مخلوط را در صافی ریخته و گیاهان را خوب فشار دهید تا عصاره آن ها خارج شود. روغن به دست آمده سرشار از مواد موثره گیاهی است و می توانید آن را در ظرف شیشه ای تمیز و در داری ریخته و تا شش ماه در یخچال نگه داری کنید.

کپسول و پودر
براي تهيه پودر، گياه خشك شده را در هاون به صورت پودر درآورده و سپس با الك ريز الك مي‌كنند.
جهت كاربرد در مصرف خوراكي مقدار مورد نظر از پودر را در يك قاشق غذاخوري شير يا آب حل كرده و ميل مي‌كنند. جهت مصرف خارجي مثل ساير پودرها، به قسمت مورد نظر پاشيده مي‌شود.
برخی از گیاهان دارویی را می توانید به صورت خشک و پودر شده و داخل کپسول های ژلاتینی ریخته و مصرف کنید. کپسول های ژلاتینی در حجم های مختلفی ساخته می شوند و می توانید آن ها را از فروشگاه های مواد و لوازم پزشکی و آزمایشگاهی خریداری کنید. جهت تهیه کپسول های گیاهی  گیاه و یا گیاهان مورد نظر را پودر کنید. برای پر کردن کپسول ها پودر گیاه را در یک ظرف صاف بریزید، دو نیمه کپسول را از هم جدا کنید و آن ها را در داخل پودر به طرف هم بلغزانید و دوباره به هم متصل کنید، به این ترتیب پودر درون کپسول را پر می کند. پس از به هم چسباندن دو نیمه کپسول آن ها را در ظرف شیشه ای تیره رنگی بریزید و در جای خنکی نگه داری کنید.
 

آخرین مطالب

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش