تخت رستم، همسايه پايتخت

نام تخت رستم قبل از هر چيز فكر ما را به سمت شهرستان هاي جنوبي كشور چون شيراز و كرمان و يزد و زاهدان مي كشاند ولي شايد باورش كمي سخت باشد كه اين بناي تاريخي در نزديكي پايتخت و در فاصله 30 كيلومتري جنوب شرق شهر تهران واقع است. براي دين اين اثر باستاني متعلق به دوران ساسانيان، مي بايست به شهريار در فاصله 10 كيلومتري غرب تهران برويد و سپس بعد از طي كردن حدود 15 كيلومتر در جاده وحيديه به سمت روستاي ... سپس .. و در انتها به روستاي قجر تخت رستم مي رسيد.
آثار باستاني تخت رستم از جمله تخت گاه،  آتشكده ها و چارطاقي آن در سال 1316 به شماره 303 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
از وقتي كه از جاده اصلي شهريار به وحيديه منحرف شده و به مسير فرعي وارد مي شويد چهره منطقه به كلي عوض مي شود. شلوغي و سرو صدا و دود جاي خود را به سكوت و زيبايي و آرامش مي دهد. مسير روستاهاي .... از ميان باغهاي قديمي و درختان بلند و زبا مي گذرد. اگر در فصل پاييز مسافر اين مسير باشيد آنچنان مجذوب رنگ درختان و بازي نقش و نور طبيعت مي شويد كه هر منظره اي چند دقيقه اي مجبور به توقفتان مي كند. در طول مسير هم بناهاي خشت و گلي حكايت از قدمت اين منطقه زيبا مي دهد. زيبايي و جلوه طبيعت منطقه باعث شده كه تالارهاي متعدد جشن و عروسي در ميان باغ هاي بزرگ اين منطقه، پيدا و ناپيدا، پذيراي مشتاقان آرامش و زيبايي باشند.
بعد از گذشتن از روستاي قجر، چهره كوهي بلند و مخروطي شكل از دور هويدا مي شود. نماي كلي كوه آنچنان جذاب است كه حتي اگر در مورد آن اطلاعاتي نداشته باشيد هم خود بخود علاقمند آن مي شويد. نزديكتر كه مي شود دو تابلوي نسبتا كوچك كه توسط ميراث فرهنگي استان تهران نصب شده است، به طور خلاصه در مورد اين اثر و آتشكده و چارطاقي آن توضيحاتي مي دهد. چارطاقي كه اكنون هيچ اثري از آن ديده نمي شود ولي به گفته اهالي تا همين دهه هاي اخير پابرجا بوده و بر اثر باران و سيل نابود شده اند!. البته خدا داند!. این بنای کوچک که ۱۵ متر ارتفاع داشته، داراي سقف کوتاهی بوده  كه فاصله آن تا زمین حدود دو متر و نيم بوده است و دو ورودي با طاق هایی به سبک معماریهای پیش از اسلام داشته است.
آثار به جاي مانده از يك سكوي بزرگ هم در حوالي چارطاقي مخروبه هنوز وجود دارد كه که با استفاده از مصالحی نظیر سنگ و ملات گچ سنتی ساخته شده است. در گوشه گوشه اين تخت عظيم و اطراف آن گودال هاي متعددي توسط سودجويان و نابخردان، كنده شده كه بر بناي اين محوطه چهره زشتي گذاشته است. راستش نمي دانم جاي اين پرسش عمومي مي تواند اينجا باشد يا نه ولي من هنوز نمي دانم وقتي يك منطقه يا مكاني به ثبت ملي مي رسد مگر نه اين است كه مي بايست مورد مراقبت و حفاظت قرار گيرد و از تجاوز سودجويان در امان بماند. شايد هم ثبت ملي، يك معني ديگري دارد.
كوه تخت رستم، كوهي زيبا و مخروطي شكل است كه جزو بلندترين كوه هاي جنوب شهريار است و ارتفاعي بالغ بر 1300 متر دارد. جنس اين كوه از سنگ هاي آتشفشاني است كه متعجب كننده بوده و نياز به تحقيق و تفحص زمين شناسان دارد. آثار باستاني تخت رستم از جمله آتشكده هاي آن در دامنه و قله اين كوه واقع شده و گفته مي شود كه آتشي كه در قله اين كوه و در ميان منفذ غار مانند قله آن روشن بوده است از فاصله 150كيلومتري نيز ديده مي شده و همچون يك فانوس دريايي نشانه اي عظيم بوده است. دامنه هاي اين كوه جهت آنهاييكه به كوهنوردي و صخره نوردي علاقمندند، مي تواند روزي خوش و خاطره انگيز هديه بدهد.
علاوه بر تخت رستم تهران، يك محوطه تاريخي ديگر به همين نام در منطقه توران پشت استان يزد و همچنين بنايي به همين نام با قدمت بيش از 3000 سال در ولايت سمنگان افغانستان به ثبت رسيده است.

آخرین مطالب

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش